lördag 14 augusti 2010

Moget?!

Det är mycket som är moget nu. I fjol var jag ju så övermogen att jag köpte cykelhjälm. Den hänger ju välanvänd med spindelnät i garaget hm... Har väl inte direkt varit så flitig på tvåhjulingen den här säsongen.

I år har jag mognat fram ett bärbegär....inte så där hysteriskt utan lite lagom. Ut i skogen, plocka plocka och hem - rensa och frysa in till framtida pajer och andra bakverk. Åh så fenomenalt duktig jag känner mig när jag skriver "BLÅBÄR 2010" på frystejpsbiten med en kass kulspetspenna. Sen undrar jag om lådorna kommer att ligga orörda där i frysboxen till nästa höst?

När jag var liten skulle det ju plockas till höger och vänster av alla de bär som mognade. Det var ju skitatråkigt och dessutom plockade alla minst dubbelt så mycket vilket är knäckande för självkänslan även om man är ett barn. Hjortronen var tråkigast medan lingon faktiskt gick an. Sedan satt min mormor och morfar vid köksbordet och rensade - vare fint satt dom ute i höstsolen. Det är ju en ganska fin bild att avsluta det här inlägget om mognad.

1 kommentar:

Världen är liten… sa...

Vilka minnen. Konstigt hur man ändrar sig, tyckte också att det var skittråkigt som barn men skulle nog tycka att det var riktigt trivsamt nu!