onsdag 17 juni 2009

JAS Trasten

Naturen sjuder och fåglarna kvittrar. Det är sommar.
I år har vi ett olovligt bygge i vår tuja som ligger tre meter från vår uteplats. Det är en herr och fru trast som behagat att bygga sitt bo i den. Mej veteligen har de varken frågat mej eller sambon om det är okej. De verkar inte heller ha insett att deras grannar har ett barn och en hund som i sina gener har en stor dos trädskällning. Peps går igång på fåglar i träd. Då behöver det inte nödvändigtvis vara orrar och tjädrar. Nej han föredrar småfåglar - och den absoluta favoriten är sädesärlan.

Men nu tillbaka till trastarna i tujan. De är inte blyga, tystlåtna och tillbakadragna som vi svenskar är. Nä det blir ett jädra pådrag när vi rör oss i och på uteplatsen. Jakt Attack Spaning och som pricken över i:et så anfaller dom med välriktade loopar mot våra och hundens huvuden. Det börjar dra ihop sig till väpnad konflikt - jag menar jag är också förälder och ska de skrika och attackera mig för att skydda sina barn så kan jag också köra det racet. Mucka inte med en mamma....

2 kommentarer:

Världen är liten… sa...

Don't mess with a pregnant woman=o)! Undra vad det korrekta protokollet är i en sådan här situation? Ringer man någon slags djurskyddsförening för att komma och hämta boet eller vad gör man?

Meilita sa...

Jag vet inte vad som är det politiskt korrekta. Är ju otroligt blödig när det handlar om djur och deras små ungar så vi får väl flytta tills de lämnat boet ;-)