söndag 24 oktober 2010

Härlig helg

En vintrig helg i Paradiset är averkad. Det var vitt, pulkor, skoter med tolkning och galet mycket pölar med smällt snö i hallen. Pärlan kröp hela tiden runt där och blev dyngsur men klappade glatt händerna. Jag är inte beredd på snö än men när är man redo för vinter och kyla egentligen? Aldrig skulle jag säga.

Sjön låg spegelblank och kämpade mot kylan och isläggningen. Solen sken hela helgen och en flock med trettital sjöfåglar (tror det var skrake) simmade runt och fiskade löjor. Rätt så fint och lätt att bli naturromantiker en sådan gång.

Idag sjöng jag på samiska för första gången. Det var direkt inte så tvärenkelt. Vad tror du om den här frasen: "Jis gujht desnie laavkoeh" - (fråga inte vad det betyder.)
Jag fick även uppleva jojk och killar i kolt - det var en upplevelse. Själv sjöng jag bland annat den här - fast på svenska då. En fantastisk text som berör vid varje lyssning.

1 kommentar:

Potatishäxan sa...

Så härligt! Men vilka kontraster. Här har det varit 10 plusgrader och ungarna har varit på lekan utan utebrallor. Vi har inte ens börjat med vinterjackor...