måndag 12 februari 2007

Inget kaffefilter

Historien bakom mitt bloggnamn började när min mormor var piga i Vindelgransele i slutet av 1920-talet. Där mötte hon någon som hette Meilita som var så snäll som min mormor uttryckte det. Detta resulterade i att min mamma fick namnen Gerdy Meilita och jag heter Vanja Meilita Yvonne och min dotter Jonna Agnes Meilita. Ett ovanligt och vackert namn är viktigt att föra vidare tycker jag.
Detta namn ska inte förvecklas med Melitta kaffefilter för den kopplingen har undertecknad hört till leda ;-).
Bilden är tagen av Mellan-Meilita och föreställer Stor-Meilita & Lill-Meilita


4 kommentarer:

Unknown sa...

Tack för informationen! Jag har nog undrat var namnet kom ifrån. Jag tycker också att det är ett jättefint namn, ovanligt och vackert.

Fem i familjen sa...

Hur uttalas det? Var ligger betoningen?

Fem i familjen sa...

(ja och fint är det ju förstås, men jag blir nyfiken på hur man säger namnet)

Meilita sa...

Trycket ligger på li,
alltså mejLIta